10 Decemberactie 2020

842 Handtekeningen zijn op vrijdag 11 december 2020 op het Dendron college in Horst bijeen gebracht voor Melike Balkan en Özgur Gür uit Turkije.

Melike Balkan en Özgur Gür worden vervolgd omdat ze opkomen voor de rechten van LHBTI’ers.

Vanaf de eerste dag dat de biologiestudenten Melike en Özgür gingen studeren, verdedigden zij de rechten van lesbiennes, homo-en biseksuelen, transgenders en intersekse mensen. Zij sloten zich aan bij de solidariteitsgroep zodat zij het gevoel kregen ergens bij te horen en zichzelf te kunnen zijn.

Sinds 2011 organiseert de solidariteitsgroep een jaarlijkse Pride-mars op de campus. In 2019 verbood de universiteit de mars. De groep liet zich daardoor niet afschrikken en organiseerde een Pride sit-in. De universiteit schakelde de politie is, die met buitensporig veel geweld tegen de vreedzame demonstranten optrad. Zeker 23 demonstranten werden gearresteerd, onder wie Melike en Özgur. Zij maakten slechts gebruik van hun recht op demonstreren, maar desondanks werden 19 van hen vervolgd. Als ze schuldig worden bevonden, kunnen ze maximaal 3 jaar gevangenisstraf krijgen.

We schrijven met onze actie: “Als minister van Justitie weet u dat deelnemen aan een vreedzame vergadering geen misdrijf is. Wij vragen u om de zaak te volgen en ervoor te zorgen dat alle aanklachten komen te vervallen.”

De actie is tot stand gekomen door de inzet van de leerlingenraad. 74 Handtekeningen voor Melike en Özgur zijn mogelijk gemaakt door de samenwerking van de bibliotheek in Horst en de leden van de plaatselijke Amnestygroep.

Door de coronamaatregelen zowel in het Dendron college als wel in de bibliotheek hebben de acties tot een minder resultaat kunnen leiden dan we in Horst gewend zijn. Heel positief is wel dat de leerlingenraad de actie voor zover als dat mogelijk was van ons heeft overgenomen.

Wij en allen met ons hopen op betere tijden.