Jaarverslag Amnesty Horst aan de Maas 2017

U kunt het jaarverslag ook downloaden (pdf, 50 kB)

“Het voelt heel goed te merken dat jonge mensen zich steeds meer aangesproken voelen om het werk van Amnesty te ondersteunen”.
Is het antwoord van de voorzitster bij een interview voor T.V. Reindonk op de vraag:
“Waarop ben je na al die jaren het meest trots?”

De acties in 2017:

• Tentoonstelling Vrouwenrechten ANNO NU 4 april in de bibliotheek in Horst
    Wereldwijd staan vrouwen op met denkbeelden en power zoals destijds de voorvechtster Aletta Jacobs in Nederland. Dat en ook hoe wij er nu voorstaan in Nederland is te zien op de tentoonstelling.
    Zo’n slordige 100 jaar nadat het vrouwenkiesrecht in Nederland een feit werd hebben wij nog steeds volop te maken met de diep ingebedde traditionele denkpatronen over de rolverdeling van man en vrouw die het gelijkheidsprincipe in de weg staan.
  • De interactieve avond “In gesprek met Petra Stienen” op 12april in het Dendroncollege in Horst
    Arabiste Petra Stienen neemt als uitgangspunt de lessen van Aletta Jacobs:
    Verhef je stem, werk samen en maak mannen tot bondgenoten in de strijd.
    Zij ging uit van de blanke mens. Nu 100 jaar later, ondersteunen Amnesty International en ontwikkelingsorganisaties de strijdende vrouwen en mannen voor gelijke rechten, wereldwijd.
    Het interactieve gedeelte van de avond gaat over de politieke, economische en seksuele rechten van vrouwen. Na korte flmpjes volgen prikkelende stellingen als uitgangspunt voor het elkaar bevragen om verschillen in denken en voelen te ontdekken.
    Jonge deelnemers gaven de aanwezigen mee dat seksueel gedrag van jongens ‘dat als stoer’ beoordeeld wordt, meisjes met eenzelfde gedragspatroon weg zet als ‘slet’. Bewustwording van de diep ingebedde vanzelfsprekendheid van de traditionele rolpatronen als eerste stap om te kunnen zien wat er nog allemaal in de weg staat op weg naar gelijke kansen voor iedereen. Dat geldt ook voor mensen met een niet vanzelfsprekend georiënteerde seksuele geaardheid.
  • Wereldmarkt Norbertus wijk in Horst op 23 september
    Amnesty Horst aan de Maas:

• Vertoont de film Bon Dieu waarin vooroordelen op humoristische wijze getoond worden.
    • Vertelt een persoonlijk verhaal over etnisch profleren door de politie aangevuld met beeldmateriaal waarop mensen aan het woord komen die het telkens weer meemaken.
    • Houdt een handtekeningenactie voor de vreedzame activist Tep Vanny in Cambodja. De spil in protesten tegen gedwongen huisuitzettingen van duizenden families. Met verzonnen aanklachten doet de overheid er alles aan om Tep Vanny in de cel te houden. Wij steunen de oproep van Amnesty aan de Cambodjaanse autoriteiten om Tep Vanny onmiddellijk vrij te laten.

• De actie “Schrijf ze vrij” op het Dendroncollege in Horst op 8 december
    De leerlingen schrijven voor Xulhaz Mannan in Bangladesh, Sakris in Finland en Nakiea Jackson in Jamaica. Drie jonge mensen.

• Xulhaz Mannan in Bangladesh kwam op voor de rechten van lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders. Hij is vermoord.
      533 Brieven.
    • Transgender Sakris Kupila in Finland voert strijd voor wie hij is.
      502 Brieven.
    • Nakiea Jackson in Jamaica werd door de politie dood geschoten. Zij zochten een overvaller met dreadlocks. Nakiea had dreadlocks maar was geen overvaller.

562 Brieven.

De brieven gaan naar de autoriteiten om hun verantwoordelijkheid te nemen.
    Terwijl in de hal van de school leerlingen op vrijdag 8 december, paarse vrijdag, cup cakes aanbieden en paarse armbanden uitdelen om aandacht te vragen voor de acceptatie van LHBT, zetten de leerlingen in de kantines hun handtekening onder brieven voor eenzelfde doel elders in de wereld.

Wij danken een ieder die het werk van Amnesty Horst aan de Maas heeft mogelijk gemaakt en fnancieel gesteund hebben met €2.315,32 bij de gezamenlijke collecten in Horst, Meerlo, Swolgen en Tienray.

Francine Thielen
Voorzitster Amnesty Horst aan de Maas