Jaarverslag 2014

JAARVERSLAG 2014 AMNESTY Horst aan de Maas

U kunt het jaarverslag ook downloaden (pdf, 1,3 MB)

De focus, de stip aan de horizon van Amnesty

De naleving van de mensenrechten voor iedereen.

Het papier is geduldig, de praktijk koppig en de beren op de weg veelvuldig.
Er is veel te doen, maar het helpt wel. Ja, niet in het tempo dat we zo graag zouden willen.

Goed nieuwsberichten in 2014
Iran: Al-Mansouri, inwoner van Maastricht afkomstig uit Iran, werd opgepakt gedurende zijn bezoek in 2006 aan zijn geboorteland Iran. Ook voor hem is in Horst actie gevoerd. Op 20 augustus arriveert hij weer in Nederland.
Saoedi-Arabië: Voor Raif Badawi voeren wij actie in december 2014 op het Dendron college. Hij heeft de eerste zweepslagen gehad maar het is nu wereldnieuws. De volgende zweepslagen zijn uitgesteld. Mogelijk is dat goed nieuws.
Guantanamo Bay: Zou er dan nu eindelijk toch een einde komen aan de mensenrechtenschendingen in de gevangenis. We wachten het af. Wij hebben er ons in het verleden voor ingezet.
Brood, bed en onderdak voor uitgeprocedeerde asielzoekers: Na het telkens weer onder de aandacht brengen bij de Nederlandse regering is er dan eindelijk een menswaardige opvang geregeld.

Plaatselijke acties in 2014

• We fietsen bij de spinningmarathon bij ANCO-Lifestyle-Centre in februari bij de actie:” Sta op tegen Kanker”.
  • We fotograferen op 11 april bij de Wereldmarkt op het Dendron college. Bekijk hier de foto’s.
  • We sturen wervende informatie naar alle basisscholen in Horst aan de Maas zodat zij op de hoogte zijn van een speelse manier om kinderrechten onder de aandacht te brengen.
  • We nemen deel aan de gezamenlijke collecte in Horst, Tienray, Lottum en Meerlo en danken voor de bijdrage aan Amnesty.
  • We gaan tijdig op het Dendron college het gesprek aan zodat er een goed fundament gelegd wordt onder het thema van de 10 decemberactie, de schrijfmarathon 2014.
  • We vragen aandacht voor de schrijfmarathon aan het bestuur van de gemeente Horst aan de Maas.
  • Op 12 december voeren we in de kantines van het Dendron college actie samen met de leerlingen. Zij ondertekenen 416 protestbrieven die we sturen naar de autoriteiten van Raif Badawi in Saudi-Arabië en naar de Chinese autoriteiten van Lui Ping. Raif is beschuldigd van misbruik van het internet en Lui Ping van opruiing van het volk.
    Amnesty geeft aan dat het recht van vrije meningsuiting geschonden wordt. In totaal sturen de leerlingen 1.350 kaarten om hen een hart onder de riem te steken.
  • We leveren gadgets aan, die mee gaan in de meer dan 500 kerstpakketten die leerlingen van het Dendron college verzorgen voor ouderen in Horst aan de Maas.
  • We adopteren bij Jong Nederland een kerstboom in het centrum van Horst en versieren deze met onze boodschap.

Digitaal actie voeren:
Op onze site maken we melding van digitale acties. In 2014 worden veelvuldig de mensenrechtenschendingen in de kledingindustrie onder de aandacht gebracht om de schuldigen op hun verantwoordelijkheid aan te spreken.
Grote catastrofen vinden plaats in Bangladesh. De verontwaardiging en het protest nemen toe naar mate het brede publiek via de media meer te weten komt over de omstandigheden waaronder vele gangbare kleding merken hun producten laten vervaardigen in lage lonen landen.

Overig nieuws:

• We bezoeken met onze groep voor de zomervakantie de Duitse Militaire Begraafplaats in Ysselsteyn en krijgen daar een zeer indrukwekkende rondleiding.
  • De voorzitter van de groep neemt deel aan de beleidsbesprekingen van Amnesty Nederland.

Plannen voor 2015.

• We gaan op twee gepaste momenten in de Kasteelboerderij in Horst films vertonen uit het Movies that Matter bestand die aansluiten bij memorabele Amnesty dagen.
  • We blijven zoeken naar acties die tot de verbeelding spreken van de burgers van Horst aan de Maas en richten ons met name op jongeren.

We danken een ieder die zich in Horst aan de Maas inzet voor Amnesty.

Verslag: Francine Thielen-Tonnaer.