Jaarverslag 2013

JAARVERSLAG 2013 AMNESTY Horst aan de Maas

U kunt het jaarverslag ook downloaden (pdf, 966kB)

Goed nieuws

Nasrin Satoudeh

Actie voeren helpt
De Iraanse mensenrechten-advocate Nasrin Satoudeh, winnares van de Sacharovprijs 2012 (zie de foto) en haar medecompanen zijn vrij gelaten. Zij werden in 2011 veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf vanwege “propaganda tegen de staat”. De vrijlating van deze gevangenen was de inzet van Amnesty op 10 december 2012. In Horst aan de Maas is hiervoor actie gevoerd op het Dendron College en bij vrouwenorganisaties.

De totale opbrengst van de collecten voor Amnesty in Horst aan de Maas
€ 5.502,74
Een welgemeend dank je wel voor eenieder die daaraan heeft bijdragen.

www.amnestyhorstaandemaas.nl
De webmaster van Amnesty Venray e.o., Johan Claessens, heeft de groep op weg geholpen. Nu hebben we een eigen bekwame webmaster in de persoon van Bas Janssen. Daar zijn wij heel blij mee. Johan heel veel dank en Bas heel veel succes.

Amnesty Horst aan de Maas in de gids van de gemeente
Bladzijde 68, rubriek mensenrechten.

De geplande actie bij de fietsvierdaagse van Venray in Streekmuseum De Locht
Nadat alle voorbereidingen getroffen waren om net als in vele vorige jaren handtekeningen te verzamelen in Streekmuseum De Locht, kregen we bericht dat wij een kraampje mochten inrichten.
Helaas ontbreekt dan de mogelijkheid om actie te voeren.

Grave, Souls and Secrets

De groepsleden van Amnesty Horst aan de Maas bezochten op zaterdag 13 juli 2013 in het Odapark in Venray, de tentoonstelling “Grave, Souls and Secrets”. De kunstenares Petra Valdimarsdóttir verbindt in haar werk isolatie met de onbeschermde openheid van het internet. Wij zagen een wand vol enveloppen met daarop de laatste woorden van ter dood veroordeelde Amerikanen in de staat Texas. In de enveloppen bevonden zich de afscheidsbrieven en achterop de envelop de namen. De gegevens heeft de kunstenares gevonden op internet. Met deze tentoonstelling toont zij aan hoe het gesteld is met de privacy van de betreffende gedetineerden.

De 10 decemberacties voor jonge mensen in Rusland die hun leven niet zeker zijn
bolotnayaOmdat in Rusland onder president Poetin er steeds meer wetten aangenomen worden die de vrijheid van meningsuiting, vergadering en vereniging inperken terwijl deze in strijd zijn met de Russische grondwet en met internationale verdragen. Het gezicht van de actie op 10 december waren drie jonge mensen, zie de foto; Mikhail Kosenko, Vladimir Akimenkov en Artiom Saviolov. Zij werden op 6 mei 2012 tijdens een anti-Poetin-bijeenkomst op het Bolotnaya-plein in Moskou opgepakt en vastgezet. Zij kwamen even later vrij maar werden na een maand opnieuw gearresteerd. Ze zitten nog steeds vast. Hun gezondheid gaat sterk achteruit. Er kwamen 1.185 handtekeningen vanuit Horst aan de Maas. Met dank aan de leerlingen van het Dendron College en de deelnemende vrouwenverenigingen. Pennen met opdruk Amnesty Horst aan de Maas werden meegegeven in 500 kerstpakketten die leerlingen van het Dendron jaarlijks verzorgen. Ook dank aan J.N./scouting voor de groetenkaarten.

Jongelui in actie
We zijn blij met het groeiend enthousiasme voor de acties van Amnesty bij de leden van de leerlingenraad op het Dendron College in Horst en de leiding bij J.N./Scouting Horst.

Aanmelding voor deelname aan de Adventsmarkt in Streekmuseum De Locht
Al in een vroeg stadium kregen we bericht dat alle beschikbare ruimte reeds bezet was.
Reserveren voor 2015 is onmogelijk.

Plannen voor 2014
We gaan op zoek naar andere plekken in Horst aan de Maas om actie te voeren nu de fietsvierdaagse van Venray in streekmuseum De Locht vervallen is.

Zichtbaarheid Amnesty Horst aan de Maas
We hebben geïnvesteerd in de aanschaf van banners en gadgets.

Participatie van Amnesty Horst aan de Maas in landelijke taken
In 2013 hebben voor de tweede keer verkiezingen plaats gevonden voor de ledenraad van Amnesty Nederland. De voorzitter van Amnesty Horst aan de Maas heeft samen met de voorzitter van Amnesty Roermond de gesprekken gevoerd met de kandidaat leden voor de provincies Limburg en Noord-Brabant.

Verslag: Francine Thielen
Amnesty Horst aan de Maas, Groep 632