10 Decemberactie 2018 op het Dendron college in Horst

Het is vrijdag 7 december 2018, de vrijdag voorafgaand aan 10 december, 10 december, de dag die door de Verenigde Naties is uitgeroepen is tot de Dag van de Rechten van de Mens. Het voelt goed te merken dat we welkom zijn en dat het werk van Amnesty bij steeds meer leerlingen bekend is. De berichten in de media gekoppeld aan de aandacht in de lessen op school doen het besef groeien dat de mensenrechten die voor eenieder gelden niet eenieder ten deel vallen.

We kiezen er dit jaar voor support te betuigen aan Gamze en Sehriban in Turkije en aan Vitalina Koval in de Oekraïne .

Gamze en Sehriban demonstreren samen met de Zaterdagmoeders om opheldering te krijgen over verdwenen familieleden. Sinds kort is ook deze demonstratie verboden. Wij steunen de dames in hun strijd en laten tevens aan de minister weten dat wij zijn besluit veroordelen.

In de Oekraïne komt Vitalina Koval op voor de rechten van vrouwen, homo’s en lesbiennes en ook daar vragen wij aan de betreffende minister om ook de rechten van deze mensen veilig te stellen.

De resultaten van de actie in de pauzes op het Dendroncollege laten zien dat er veel support uitgaat naar jonge mensen elders om hen te steunen in hun strijd.

431 Kaarten voor Sehriban en Gamze.

380 Kaarten voor Vitalina.

406 Brieven aan de minister van binnenlandse zaken in Turkije.

463 Brieven aan de minister van binnenlandse zaken in de Oekraïne.

Wij danken iedereen die heeft bijgedragen aan het bereiken van het resultaat.